Høstens program i Nøtterøy Historielag

posted in: Forside | 0
Foredragsholdere på tre åpne medlemsmøter på Borgheim menighetssenter. (Foto: Tor Gervin)

Nøtterøy Historielag byr på en innholdsrik høst med aktiviteter på bygdetunet, Vardås-vandring, åpne medlemsmøter og bedriftshistoriske foredrag.

Åpen dag på Fagertun

Søndag 25. august kl 1130-1530: Nøtterøy Historielag, Nøtterøy Husflidslag og Øyene Knivlag arrangerer Åpen dag på Fagertun, årets stormønstring på bygdetunet. Åpning kl 1200 med musikkorps, velkomst ved historielagsleder Sven Erik Tholander og overlevering av «En bortgjemt, historisk skatt som får nytt liv på Fagertun». En hyggelig familiedag med alt Fagertun har å by på og mer til – ca. 20 markedsboder, salg av grønnsaker, aktiviteter for barn og unge, husflid og tradisjonshåndverk, veteranbiler, omvisninger, kafé og kiosk mm. Nøtterøy Husflidslag har temautstilling: «Broderier og redesign». Gratis parkering.

Vardås-vandring

Søndag 1. september leder Tove Elisabet Nygaard vandring og forteller historien om Vardås fort. Påmelding telefon 95 45 44 21. Pris per vandring 200 kr. Medlemmer av Historielaget med ledsager gratis.

Medlemsmøter på Borgheim menighetssenter

Onsdag 11. september kl 1830: Erlend Larsen holder foredrag om Håøya ved unionsoppløsningen. Etter 500 år i union med Danmark og Sverige ønsket nordmenn seg ut av unionen. Håøya fort ble bygget som en del av forberedelsene. I skjebneåret ble fortet en svært viktig brikke ved bevoktningen av vår sjøgrense. Det meste av vår marine hadde sitt utgangspunkt i Melsomvik

Onsdag 16. oktober kl 1830: Tore Simonsen holder foredrag om Hvalfangsten i Sørishavet. Kveldens foredragsholder reiste på hvalfangst i 1960, da han var 15 år og 2 dager gammel – som messe/bysse/dekksgutt på en hvalbåt med 14 mann om bord. Tore Simonsen vet å fortelle at fangsten i Sørishavet tok slutt i 1968, ikke på grunn av mangel på hval, men fordi det ikke lenger var penger å tjene.

Onsdag 13. november kl 1830: Cecilia Gustavsen holder foredrag om Magnus Lagabøte og landsloven. Nøtterøy Historielag markerer landslovjubileet. Magnus Lagabøtes landslov fra 1274 er en av de store begivenheter i norsk og europeisk historie. Den endret kongeriket fra et vikingesamfunn til et rettssamfunn, og ble brukt helt fram til 1687.

Bedriftshistorie i underlåven på Fagertun

Onsdag 30. oktober kl 1830: Petter Davidsen holder bedriftshistorisk foredrag om Olaf B. Terjesen, Vestfolds største rørleggerbedrift: «Terjesen på Teie – mer enn 70 år med rør». Arrangeres i samarbeid med Sparebankstiftelsen Nøtterøy-Tønsberg.

Onsdag 27. november kl 1830: Mathilde Marthinsen og Anette Marthinsen, begge 5. generasjon, forteller historien om Th. Marthinsen Sølvvarefabrikk: «Kulturarv for fremtiden. En familie og en håndverkshistorie». Arrangeres i samarbeid med Sparebankstiftelsen Nøtterøy-Tønsberg.

Jul på den gamle gården

Fredag 6. og lørdag 7. desember: Nøtterøy Historielag og Nøtterøy Husflidslag inviterer til god, gammeldags julestemning på Nøtterøy bygdetun, Fagertun. Fredag aktiviteter for inviterte skoleklasser. Lørdag kl 1130-1530 åpen familiedag med kaféutsalg, salgsboder, husflid, håndverksaktiviteter, omvisninger i hus og samlinger mm. Gratis parkering.

Bedriftshistorie på Fagertun: Olaf B. Terjesen.
  1. Bedriftshistorie på Fagertun: Th. Marthinsen.