Jon Pande til minne

posted in: Forside | 0
På Fagertun syntes barna det var spennende å besøke arresten med Jon Pande i rollen som lensmann.

«Lensmannen» vår på Nøtterøy bygdetun, Fagertun, er gått ut av tiden. Jon Pande døde 15. oktober i en alder av 76 år.

Han var født 22. mai 1948, kom opprinnelig fra Eik som den gang lå i Sem kommune, hadde sin oppvekst på Nøtterøy, bodde og virket de første årene i Oslo og siden mange år i Larvik der han arbeidet som forsikringsmann, fram til han for 25 år siden kom tilbake til Nøtterøy da han sammen med sin kone Anne Gro overtok barndomshjemmet ved Rosahaugparken.

I Nøtterøy Historielag og på bygdetunet Fagertun kom vi gjennom drøye 10 år til å få stor glede av Jons engasjement og arbeidsinnsats. Det var med stor sorg vi mottok budskapet om at han måtte gi tapt for uhelbredelig sykdom. Særlig det siste året var det tydelig at han fikk flere utfordringer. Han var ikke lenger den samme livsglade Jon som vi kjente og var blitt så glade i.

Jon var styremedlem og kasserer fram til siste årsmøte. Han hadde også ansvaret for samlingsgruppen med oversikt over smått og stort i samlingene på Fagertun. Da han ga valgkomiteen beskjed om at han ikke ønsket gjenvalg, forsto vi at noe var galt. De senere behandlinger på sykehus med cellegift og sterke medisiner var krevende. Likevel hadde han også gode dager, og ved sporadiske besøk på Fagertun var humøret tilbake.

Jon Pande var ekte Nøtterøy-gutt. Med en far som var lensmann og med sin oppvekst her hadde han god kjennskap til Nøtterøys befolkning, noe vi i styret dro stor nytte av ikke minst når vi skulle rekruttere nye folk til ulike verv og arbeidsoppgaver.

Han var svært aktiv ved arrangementer som Historielaget hadde ansvar for på bygdetunet, og deltok på alle dugnader enten det var i Fagertun-parken eller på gravfeltet og friområdet i Hella. Ved den årlige stormønstringen ‘Åpen dag’ på Fagertun tok han på seg lensmannsuniformen etter sin far, og sånn sett ble han «lensmannen» vår og fikk på den måten svært god kontakt med publikum. Barna syntes det var spennende å besøke arresten sammen med lensmannen. Han stilte gjerne opp ved skolebesøk, med omvisninger til alle de utstillinger og tilbud som vi har på Fagertun. Spesielt var Jon fornøyd med at han under arrangementet ‘Jul på den gamle gården’ kunne lære skoleelever om hvordan man feiret jul for over 100 år siden.

Nøtterøy Historielag har med Jon Pandes bortgang mistet en god venn og et trofast styremedlem med allsidig kunnskap om bygdetunet Fagertun. Våre tanker går i første rekke til Anne Gro og familien, som har mistet en stødig mann, pappa og morfar.

På vegne av Nøtterøy Historielag

Sven Erik Tholander