Bussen var en Scania Vabis 1958 modell. Her er det John Smith som foretar en skikkelig frontrutevask. Han kjørte Tenvikbussen i en mannsalder. Bilde fra Nøtterøy Historielags fotosamling.
De siste varene legges i kassa før visergutten rykker ut. Foto fra Ingvar Dillans Nøtterø-film
Svigermorsetet kunne åpnes med en pedal på siden. En luftig form for passasjertransport. Far og sønn, Harald og Trygve Næsmo. (Foto utlånt av forfatteren)
En av de rutegående motorbåter som eventuelt skulle kunne legge til ved Bryggehodet. ”Husø” ble bygget av eieren Anton Hansen og var et velkjent syn i skjærgården. (Nøtterø Sparebank 1992)
Fotografi fra 1943. En generatordrevet buss blir skjøvet av mannlige passasjerer opp en bakke. CO-gass fra Oreknott ga så liten effekt at motbakkene på Nøtterøy bare kunne overvinnes i gang-fart. Generatoren kan skimtes på bagasjebrettet bakerst på bussen. (Fotografi utlånt av forfatteren)
Jespersen var visstnok ikke noen god sjåfør, men han hadde mange biler. Ikke var han noen god forretningsmann heller. Han kjøpte dem dyrt og solgte billig. (Foto utlånt av Bjarne Jespersen)
Neppe på sykebesøk, heller på bilitur med familien. Fra venstre: Edvard, Margrethe, yngstedatteren Margrethe (Lillemor) og svigerdatter Erna. Biller fra Vestfold har fortsatt G i nummeret — ble siden byttet til Z, fordi det lett kunne forveksles med Akershus C. (Foto utlånt av Bjarne Jespersen)
Tenvikbussen 1925
Gammel og ny tid i harmonisk sammenkomst på Smidsrødveien. Oscar Brendshøi fullgjødsel
på Felleskjøpet. (Hovland: Såtid… Foto: Skar)
Gamle gode «Rist meg hjem» – Tønsberg-distriktets første rutebil. Den er her fotografert på Stangeby med Nils Olsen i førersetet og billettøren Søren Sørensen med billettvesken i rem over skulderen. (Kilde: nb.no Rutebiltrafikken på Nøtterøy og Tjøme gjennom 50 år)
Andersen-Vang ved rattet i sin første rutebil, en 8-seters ”Calmers”, innkjøpt sammen med Bjarne Nielsen høsten 1919 for 10 000 kroner. Med denne bilen kjørte de to turer daglig til Torød Over Nøtterø (Borgheim) og Oserød. De kjørte ikke den nye Smidsrødveien/ Årsaken til dette var sannsynligvis at de hadde postrute og altså måtte innom postkontoret på Nøtterø. (Kilde: nb.no Rutebiltrafikken på Nøtterøy og Tjøme gjennom 50 år)
Med denne bilen – en «National» – begynte Olaf E. Olsen sin rute på Tjøme. Han sitter selv ved rattet. Bildet er tatt ca. 1921. (Kilde: nb.no Rutebiltrafikken på Nøtterøy og Tjøme gjennom 50 år)
Med denne T-Forden startet Marinius Hansen sin rute til Årøsund. Karosseriet ble bygget hos vognmann Johannessen i Tønsberg. (Kilde: nb.no Rutebiltrafikken på Nøtterøy og Tjøme gjennom 50 år)
Drosjer på rekke og rad foran vaktstua på Teie torv i 1946. Nr. 4 fra venstre med lys Ford er Otto Lyngås. (Nøtterøy foto)
Drosjer utenfor Evensens kolonial på Nøtterø (Borgheim). Her var det i 30-årene også bensinstasjon og ei drosjebu. (Postkort)
Kokeriene er kommet til Husøflaket engang først på 30-tallet. Nå blir det travle tider for drosjene! (Fotograf Larsen, Tønsberg)
Denne hestediligensen fraktet gods og passasjerer mellom Mysen og Ørje i 1910. Kanskje er den ikke så ulik diligensen på Nøtterøy. (Svein Magne Olsen: Hestekjøretøy)
Karavanen av busser venter. (Foto: Peder L. Stangebye, Vestfold Fylkesmuseum)
Rutebilen i Årøsund 1926 eller 27. Familien Olsen fra Vestfoldgaten i Tønsberg er på besøk hos sin familie i Årøsund. Sjåføren, som står i bildøren, er Marinius Hansen «Snilde Hansen» far til rutebileier John Elmer. (Foto utlånt av Ragnar Wrige.)
«Rist meg hjem» – Nøtterøys første rutebil utenfor Helgesens butikk på Stangeby. Sjåføren er Nils Olsen og bussegutten Søren Sørensen. Fotoet er fra 1911.
Rutebåten «Vrengen» var Veierlands eneste faste forbindelse med omverdenen. Den gikk fra Vestgården hver morgen klokken 0815 inn Vestfjorden.
Mange av mødrene samlet ved bussen rett før av reise til Glomstein. (Foto utlånt av Elisabeth Sæter Andersen)
Aktieselskapet Tønsberg og Oplands Automobilsos Leyland, populært kalt «Rist meg hjem». Faksimile fra Tønsberg og omegns næringsliv ved begyndelsen af det 20. aarhundrede. Forlaget Norge: Kristiania 1913.
Leith Harbour, Syd Georgia ved sesongens slutt 1961. Man kan telle ca. 25 hvalbåter. Ved kaia ligger hvalkokeriet «Southern Harvester» og innenfor den igjen tank- og transportskipet «Southern Opal». Foto: Norvald Fuglestrand.
På sledeferd i Tønsberg omkring 1905 (Fra Th. Larsens samlinger på Fylkesmuseet)
Bilder som er forbundet med transport på Nøtterøy.
Legg inn en kommentar