Vardås-vandringer med 221 deltakere

posted in: Forside | 0

Under andre verdenskrig ble det påbegynt utbygging av et kanonbatteri på Vardås. Den tyske planen var et anlegg med tre større kanonstllinger, for å hindre de allierte å innta Oslofjorden og Oslo. Kun én av kanonstillingene ble ferdigstilt. Tyskerne skulle ha 900 mann på Vardås, når alt var ferdigbygget.

Tove Elisabet Nygaard kan historien, er lokalkjent og har gjennom fire år arrangert Vardås-vandringer, de to siste årene i regi av Nøtterøy Historielag. Så langt er det blitt 18 vandringer med 221 vandrere. Det er også blitt 3 utvidede vandringer med 42 deltakere som har vært med før og som vil se og høre enda mer. Og Historielaget får stadig nye medlemmer.

Her noen bilder fra vandringen 1. september – i strålende vær med en entusiastisk omviser.

Nøtterøy Historielag og Tove Elisabet Nygaard inviterer til nye vandringer neste år.